Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/boginspiration.dk/public_html/wp-content/plugins/jetpack/_inc/lib/class.media-summary.php on line 77

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/boginspiration.dk/public_html/wp-content/plugins/jetpack/_inc/lib/class.media-summary.php on line 87
Anmeldelse af Jordens salt af Jeanine Cummins
Enthalten mehr oder weniger große Mengen des eigentlichen Wirkstoffes https://fabry-berlin.de/finpecia-generika.html, hält den blutdruck auf einem normalen niveau und zugleich wird der blutdurchfluss im unterleib vermehrt.

Anmeldelse af “Jordens salt” af Jeanine Cummins

Titel: Jordens salt

Forfatter: Jeanine Cummins

Forlag: Alpha forlag

Udgivet: 20. august 2020

Antal sider: 480

Vejl. pris: 250 kr.

hearts-icon-64hearts-icon-64hearts-icon-64hearts-icon-6400609-100

Lydia har altid været en passioneret bogelsker. Hun har et lille udvalg af sine yndlingsbøger stående på hylderne i sin boghandel i Acapulco, selvom der sjældent er nogle der køber dem. Men en dag kommer en kunde ind og køber to af hendes favoritbøger. Javier. Han er charmerende og interessant, og deres fælles interesse for litteratur udvikler sig til et tæt og fortroligt venskab. Hvad Lydia ikke ved er, at Javier er leder af byens narkokartel, og at hendes mand, der er journalist, er ved at skrive en større artikel om Javier. Det får voldsomme konsekvenser for Lydia og hendes familie, og sammen med sønnen Luca må hun flygte fra deres komfortable liv i Mexico og rejse mod USA. En rejse de deler med en strøm af andre migranter, der drager mod nord på flugt fra nogen eller noget.

Da jeg læste “Jordens salt” kunne jeg ikke lade være med at spekulere over, hvad forfatteren ville med bogen. Var det hendes egen historie? Var det ren fiktion? Eller var der en bagtanke med bogen?

I bogens efterskrift fortæller Jeanine Cummins, at hun brugte fire år på at researche og skrive “Jordens salt”, der er fiktion. Allerede inden muren mod Mexico fyldte i den politiske debat i USA og flygtningestrømmene mod Europa, ønskede Cummins at skrive en personlig fortælling om almindelige mennesker, der er tvunget til at emigrere. Hun ville minde læseren om, at de migranterne vi ser på tv ikke bare er en stor ansigtsløs masse. De er mennesker, – individer med hver deres historie. Og på en eller anden måde satte det bogen på plads for mig. For det lykkedes Cummins at skabe en historie med karakterer man kan relatere til og identificere sig med. Når jeg fremover ser migranter i tv, så vil jeg huske på Lydia og Lucas historie.

Man skal ikke lade sig afskrække af Cummins formål med bogen. For “Jordens salt” er god. Det er en historie om, hvordan de mexicanske narkokarteller driver almindelige mennesker på flugt og tvinger dem til et liv som migranter. Men selvom Lydia oplever nogle forfærdelige ting, så er det ikke lige så barsk læsning som fx. Sara Omars “Dødevaskeren”. På en en eller anden måde er historien let på trods af det alvorlige emne. Faktisk savnede jeg, at den i højere grad appellerede til mine følelser og penslede alvoren ud for mig. Selvfølgelig bliver man påvirket af de ting, som Lydia og de andre migranter oplever, men først til sidst i bogen begyndte jeg at mærke et engagement i forhold til karakterernes skæbner, et sug i maven og behovet for at læse videre for at finde ud af, hvad der videre sker. Så selvom Cummins har opnået det, hun gerne ville, – nemlig at skrive en personlig fortælling, der sætter aftryk hos læseren længe efter, den sidste side er læst, så havde historien gjort et endnu større indtryk, hvis forfatteren havde fået flere følelser frem undervejs i historien.

”Jordens salt” er et anmeldereksemplar tilsendt af forlaget.