Anmeldelse af “Den engelske spion” af Daniel Silva

Forfatter: Daniel Silva

Forlag: HarperCollins Nordic

Udgivet: 1. september 2016

Antal sider: 461

Vejl. pris: 249,95 kr.

hearts-icon-64hearts-icon-6400609-10000609-10000609-10000609-100

Hun er et ikonisk medlem af den britiske kongefamilie – elsket for sin skønhed og sit velgørende arbejde, hadet af sin eksmand og hans mor dronningen af England. Da en bombe eksploderer ombord på prinsessens yacht, vender politiet sig mod den eneste mand, der med sikkerhed kan finde hendes morder: den legendariske, israelske agent Gabriel Allon. Gabriel sætter jagten ind på bombemager og lejesoldat Eamon Quinn, der sælger sine tjenester til højestbydende, men han er svær at finde, og derfor får Gabriel hjælp af den tidligere britisk kommandosoldat Keller, der kender Quinn særdeles godt.
“Den engelske spion” er femtende bog i serien om agent Gabriel Allon.

Daniel Silva virker som en dygtig forfatter, der kan skrive uforudsigelige, højaktuelle og tempofyldte spændingsromaner. Men det gælder om at holde tungen lige i munden, hvis man skal kunne forstå, hvad der foregår, for undervejs i historien nævnes der et utal af navne på både personer og organisationer, og det kan være svært at holde styr på det hele. Så selvom handlingen egentlig er spændende, begyndte jeg hurtigt at kede mig.
Jeg blev også en smule skuffet over bogens handling, der ifølge resuméet handler om at finde den engelske prinsesses morder, men det virker i højere grad som om, at det er Eamon Quinns tidligere forbrydelser, der danner grundlag for historien. Jeg synes derfor ikke helt, at bogens handling svarer overens med den historie, der lægges op til i resuméet.

Jeg har ikke læst de tidligere bøger i serien og er derfor nødt til at bedømme “Den engelske spion” som en selvstændig roman. Da jeg til tider havde svært ved skelne de forskellige personer og organisatoner fra hinanden og derfor havde svært ved at følge med i handlingen, og da jeg flere gange havde lyst til at lægge bogen på hylden, så får “Den engelske spion” kun to ud af seks hjerter. Men jeg tror, at handlingen havde været mere interessant og nemmere at forstå, hvis man havde læst de tidligere bøger i serien. Skulle du have lyst til at læse bøgerne om agent Gabriel Allon, er det derfor min klare anbefaling, at du læser de foregående bøger inden, at du kaster dig over “Den engelske spion”.

Her er en liste over bøgerne i serien om agenten Gabriel Allon:
(Det ser ikke ud som om, at alle bøgerne er udkommet på dansk. Den danske titel står i parentes ud for de udgivelser, der er kommet på dansk)

Bind 1: The Kill Artist