Anmeldelse af “Strengt fortroligt” af Karen Cleveland

Forfatter: Karen Cleveland

Forlag: Hr. Ferdinand (Politikens Forlag)

Udgivet: 7. marts 2018

Antal sider: 284

Vejl. pris: 250,00 kr.

Vivian Miller er agent hos CIA og forsøger at afdække en række sovende russiske spionceller i USA. Men det er svært, for spionerne lever tilsyneladende helt almindelige forstadsliv.
Da Vivian får adgang til en af spionernes computer, finder hun en foruroligende mappe på computerens skrivebord – og efter et par klik med musen er alt hvad der betyder noget for Vivian, – hendes mand, hendes arbejde og hendes fire børn i fare. Vivian har svoret at beskytte sit land mod alle fjender. Men nu står hun over for et umuligt dilemma. Hun er splittet imellem loyalitet og forræderi, troskab og svig, kærlighed og mistanke.

Første kapitel i “Strengt fortroligt” virker en smule indforstået, men fra den sidste sætning i kapitlet og resten af bogen igennem, er man hooked. Det er umuligt at forudse, hvordan historien udvikler sig, og hver eneste kapitel afsluttes med en cliffhanger, der gør, at man hele tiden er nødt til at tage et kapitel mere. Bogen er derfor svær at lægge fra sig, når først man er gået i gang.

Forfatteren Karen Cleveland er tidligere CIA-analytiker, så man kan ikke lade være med at tænke over, hvor meget af historien der er inspireret af virkeligheden. Det gør både bogen spændende og skræmmende. Derudover er Cleveland god til at skære ind til benet, så kun det vigtigste er med i historien, hvilket skaber intensitet, tempo og øger spændingen yderligere.

Der gik under et døgn fra jeg fik bogen i hænderne til jeg var færdig, for “Strengt fortroligt” er virkelig en pageturner.

Bogen er solgt til udgivelse i 24 lande, og Universal Pictures har købt rettighederne til filmen. Charlize Theron skal både producere filmen og spille hovedrollen.

“Strengt fortroligt” er et anmeldereksemplar tilsendt af forlaget.