Anmeldelse af “Sommerfugleklanen – Pavens yndling” af Troels M. Palshof

Titel: Sommerfugleklanen – Pavens Yndling

Forfatter: Troels M. Palshof

Forlag: Forlaget Under Pressure

Udgivet: 25. september 2017

Antal sider: 534

Vejl. pris: 299,95  kr.

Tristan og Clara arbejder for CIA. En dag modtager de et mærkværdigt nødopkald fra en mystisk butik i New York, – et opkald, der får fatale konsekvenser for dem begge. De hvirvles ind i en sag, der involverer præsidenter og paver, urgamle kulturer og moderne teknologi. Den helt igennem usædvanlige sag udfordrer ikke kun deres faglighed. Den tvinger også Tristian og Clara til at gentænke deres egen fortid og konfronterer dem med de mest eksistentielle spørgsmål. Men er de villige til at betale den ultimative pris for at finde frem til sandheden?

“Sommerfugleklanen – Pavens Yndling” er første selvstændige bind i serien om Sommerfugleklanen.

“Sommerfugleklanen” skiller sig i den grad ud som noget nyt og anderledes. Samtidig er historien så gennemtænkt og fuld af detaljer, at man nogle gange bliver i tvivl, om der er fundet inspiration i virkelige begivenheder. Jeg er dybt imponeret.
Jeg kan især godt lide første del af bogen, der til tider minder lidt om Dan Browns “Da Vinci mysteriet” i den måde Tristan og Clara jagter ledetråde på. Palshof tager bl.a. læseren med til New York, Rom, Beijing og Rio, og han beskriver byerne, så man næsten føler, at man selv er til stede. Med sine stemningsskabende beskrivelser tydeliggøre Palshof virkelig, hvor forskellige kulturerne i de respektive byer er.

På et tidspunkt skifter historien markant karakter, og selvom den forsat er spændende og fuld af action, så mister jeg noget af interessen. Måske fordi, der går lidt for meget science fiction i den til min smag, ligesom det bliver en kende for filosofisk. Men Palshof kan helt sikkert noget, og derfor skal jeg også læse næste bind i serien, når det kommer.

“Sommerfugleklanen” er et anmeldereksemplar tilsendt af forfatteren.