Anmeldelse af “Kvinden i toget” af Paula Hawkins

ItemImage-2.aspx

Titel: Kvinden i toget

Forfatter: Paula Hawkins

Forlag: Gyldendal

Udgivet: 24. september 2015

hearts-icon-64hearts-icon-64hearts-icon-6400609-10000609-10000609-100

Hver morgen tager Rachel toget ind til London, og hver dag holder toget stille foran et bestemt hus. Rachel betragter husets beboere og fantaserer om, hvordan deres liv må være. Men en dag ser hun noget fra togvinduet – og kort tid efter forsvinder kvinden fra huset. Rachel kontakter politiet og begynder at blande sig i efterforskningen. Samtidig kæmper hun med skilsmisse, druk og arbejdsløshed.

I branchen bliver der i den grad slået på, at Paula Hawkins thriller er verdens hurtigst sælgende debutbog. Men hvorfor netop denne bog har taget verden med storm, har jeg svært ved at forstå.

Mine kriterier til en god bog er, at jeg kan leve mig ind i historien, har sympati for hovedpersonen og helst skal have svært ved at lægge bogen fra mig  – sådan havde jeg det ikke med “Kvinden i toget”. Derudover skal en thriller efter min mening være spændende og måske endda uhyggelig – det synes jeg ikke, “Kvinden i toget er”. Måske skyldes det til dels, at hovedpersonen Rachel fremstår lidt komisk og mest af alt minder mig om Bridget Jones fra Helen Fieldings filmatiserede bøger. Meget kan man sige om Bridget Jones, men hun passer ikke rigtig ind i en thriller.

Til gengæld kan jeg godt lide den måde, bogen er bygget op på. Der veksles mellem Rachel og bogens øvrige karakterer, og det skaber et nuanceret billede af begivenhederne, og giver os en viden, der er vigtig for historien. Samtidig formår Paula Hawkins at holde læseren hen, så vi først til sidst finder ud af, hvad der er sket med den forsvundne kvinde (og endelig træder Rachel i karakter).

Selvfølgelig skulle den hurtigst sælgende debutroman læses, men desværre bliver jeg aldrig rigtig fanget, og “Kvinden i toget” er ikke en bog, jeg behøver at have stående i min bogreol.