Anmeldelse af “Glasvinge” af Katrine Engberg

Titel: Glasvinge

Forfatter: Katrine Engberg

Forlag: People’s Press

Udgivet: 27. februar 2018

Antal sider: 368

Vejl. pris: 299,95 kr.

En tidlig morgen bliver liget af en nøgen kvinde fundet i et springvand midt på Strøget. Hun har bizarre, symmetriske snit på kroppen og er forblødt til døde. Politiet har ikke set den type drabsmetode før. Jeppe Kørner er sat på sagen, men han må undvære sin makker Anette Werner, der er på barsel. Anette har dog svært ved at vænne sig til livet som nybagt mor og savner sit arbejde, og hun går derfor i gang med sin egen efterforskning.

“Glasvinge” er tredje bind i serien om Jeppe Kørner og Anette Werner, men kan sagtens læses selvstændigt.

Med ”Glasvinge” leverer Katrine Engberg endnu en gedigen og spændende krimi.
Det jeg især godt kan lide ved Katrines bøger er, at hun først og fremmest har fokus på opklaringsarbejdet frem for karakterernes historier. Hos nogle krimiforfattere fylder karakterernes problemer lige så meget som selve opklaringsarbejdet, men i “Glasvinge” er det spørgsmål som: Hvem gjorde det? Og hvorfor?, der får en til at læse videre. Selvom de forskellige karakterer er uundværlige for historien, så er det sagen der får lov at fylde mest, hvilket giver det mest spændende krimiplot.

En anden grund til, at jeg godt kan lide Katrines bøger er, at hun bruger kendte steder og samfundsrelevante emner i sine historier. I “Krokodillevogteren”, der er første bog i serien, foregår dele af historien i Det Kongelige Teater, i efterfølgeren “Blodmåne” spiller det populære radioprogram Mads & Monopolet en vigtig rolle, og i “Glasvinge” får vi et indblik i en presset sundhedssektor med for få ressourcer. Det gør historierne troværdige og nemme at leve sig ind i.

Derudover har Katrine en let og enkel skrivestil, der gør det nemt at læse hendes bøger.

“Glasvinge” er et anmeldereksemplar tilsendt af forlaget.

Bøger i serien om Jeppe Kørner og Anette Werner: