Anmeldelse af “Et mørke iblandt os” af Mari Jungstedt

Titel: Et mørke iblandt os

Forfatter: Mari Jungstedt

Forlag: People´s Press

Udgivet: 21. juni 2019

Antal sider: 292

Pris: 250 kr.

Under den årlige kapsejlads “Gotland Rundt” blæser det pludselig op til storm, og da masten på en af bådene knækker, er besætningen nødt til at søge læ. I strandkanten finder de den vellidte kroejer Tobias Ström død. Han har en knebel i munden og bagbundne hænder. Anders Knutas og kollegaerne hos Visby Politi sætter jagten ind på morderen midt i den gotlandske højsommeridyl.

“Et mørke iblandt os” er fjortende bog i Mari Jungstedts Gotland-serie. Historien er bygget op som de foregående bøger, og man får derfor præcis, hvad man forventer, – en spændende og letlæst krimi, man kan hygge sig med i sommerferien. For selvom historien handler om drab, så hører den til i den lettere ende af krimigenren, og den bliver aldrig bestialsk. Både skrivestilen, karaktererne og beskrivelserne af Gotland gør det derimod hyggeligt at vende tilbage til ø.

I nogle af de seneste bøger var der en del fokus på Knutas og Karin Jacobsens personhistorier, men nu er det igen krimiplottet der fylder mest i historien, og det er godt. Jeg kan godt lide at følge karaktererne, og de er da også en af grundende til, at jeg bliver ved at læse Mari Jungstedts serie, men der skal også være kød på krimidelen, og det er der kommet igen. Men efter 13 bøger måtte der gerne være nogle enkelte overraskelser indimellem. For selvom forbrydelsen er ny fra bog til bog, så er opbygningen i bøgerne så lig hinanden, at det bliver noget velkendt og forudsigeligt, og jeg sidder nogle gange med følelsen af at have læst historien før. Derfor får “Et mørke iblandt os” fem ud af seks hjerter.

(Hvis du endnu ikke har læst serien, så er det bare at komme i gang… Jeg slugte en del af de første bøger på en sommerferie.)

“Et mørke iblandt os” er et anmeldereksemplar tilsendt af forlaget.

Bøger i serien om Anders Knutas og kollegaerne i Visby Politi: