Anmeldelse af “Dybet” af Michael Katz Krefeld

Titel: Dybet

Forfatter: Michael Katz Krefeld

Forlag: Lindhardt & Ringhof

Udgivet: 4. november 2016

Antal sider: 408

Vejl. pris 299,95 kr.

Da en klient beder privatopdageren Ravn om at finde en gammel skolekammerat, bliver Ravn sat på noget af en prøve. En række voldsomme overfald på kvinder, har givet klienten mistanke om, at hans skolekammerat står bag. Overfaldene minder om det, som han og kammeraten begik på en lille pige tilbage i 1993. Da endnu en kvinde bliver overfaldet og denne gang dræbt, efterforsker Ravn sagen og indleder jagten på morderen.

“Dybet” er fjerde bog i serien om privatopdageren Ravn. “Dybet” kan sagtens læses selvstædigt, men der er referencer til tidligere sager i historien.

Michael Katz Krefeld er en dygtig forfatter, og jeg kan godt lide hans skrivestil. Der sker hele tiden noget i historien, der er ingen overflødige informationer eller beskrivelser, og sproget er lækkert og læsevenligt. Derudover er Michael Katz Krefeld god til at skabe personligheder, og jeg kan især godt lide hovedpersonen Ravn og hans dovne, feinschmecker hund Møffe.

“Dybet” er en gennemarbejdet og til tider spændende krimi, og Michael Katz Krefeld har sans for detaljer, men krimiplot i fanger mig ikke helt – måske er historien lidt for barbarisk til min smag, eller også savner jeg lidt uforudsigelighed og spænding, da morderen bliver afsløret tidligt i historien.

Jeg har ikke læst de foregående bøger i serien om Ravn og kendte ikke Michael Katz Krefelds krimier inden, at jeg læste “Dybet”. Jeg regner derfor med at læse de øvrige bøger i serien på et tidspunkt. I første omgang bliver det hovedsagligt for at følge Ravn og Møffe, og så jeg er nysgerrig efter at finde ud af, om krimiplottet i en af de foregående bøger er mere i min smag. Men jeg har flere andre bøger, der skal læses først.