Anmeldelse af “Det andet ansigt” af Mari Jungstedt

Titel: Det andet ansigt

Forfatter: Mari Jungstedt

Forlag: People’s Press

Udgivet: 1. juni 2018

Antal sider: 345

Vejl. pris: 299 kr.

Sommeren står for døren, og turisterne strømmer snart til Gotland, men midt i idyllen findes en kendt kunstner og familiefar dræbt i sit sommerhus. Umiddelbart ligner det en sexleg, der er gået galt, men det viser sig hurtigt, at der er tale om et mord. Som altid står kriminalkommissær Anders Knutas og kollegaen Karin Jacobsen for efterforskningen, og så er journalisten Johan Berg tilbage på Gotland, hvor han følger den brutale mordsag.

“Det andet ansigt” er 13. bind i serien om Anders Knutas og hans kollegaer fra Visby Politi.

Jeg har altid godt kunne lide Mari Jungstedts krimiserie om Visby politi, og jeg glæder mig altid til, der kommer en ny bog. Men jeg var lidt skuffet over de to forrige bøger i serien, da historierne var noget tynde, og det mest af alt virkede som om, kreativiteten var ved at slippe op. Men “Det andet ansigt” minder i højere grad om en typisk Gotland-krimi, som man kender og elsker dem. Der er kommet mere kød på historien.

Det føles både hyggeligt og velkendt at vende tilbage til Gotland. Efterforskningsarbejdet er igen blevet spændende, og ligesom i de forgående bøger veksles der mellem de forskellige karakterer og deres individuelle historier, – heriblandt morderens. En klassisk og velkendt Jungstedt opbygning, der ihvertfald i denne bog skaber spænding. For selvom man løbende får et indblik i morderens liv og tanker, så er det umuligt at forbinde alle trådene og gennemskue hvem morderen er. Først til sidst begynder brikkerne at falde på plads, så det hele giver mening.

Karakterhistorierne er stadig noget tynde, men jeg synes nu stadigvæk, det er hyggeligt at følge især Anders Knutas. Og så er jeg glad for, at Johan Berg igen er en del af persongalleriet, for selvom han ikke har en stor rolle, så hører han med til historien. Karins historie er derimod kedelig og fuld af gentagelser.

”Det andet ansigt” er oplagt ferielæsning, hvis du ligesom mig er fan af serien.

“Det andet ansigt” er et anmeldereksemplar tilsendt af forlaget.

Til jer der har Mofibo; så findes bogen både som e -og lydbog hos dem.