Anmeldelse af “Bedemandens datter” af Sara Blædel

Titel: Bedemandens datter

Forfatter: Sara Blædel

Forlag: People´s Press

Udgivet: 10. juni 2016

hearts-icon-64hearts-icon-64hearts-icon-64hearts-icon-64hearts-icon-64hearts-icon-64

Endelig er Sara Blædel tilbage! Denne gang med første bind i en helt ny trilogi om Bedemandens datter.

Ilka rejser til USA for at rydde op efter sin afdøde far, der forlod hende og hendes mor, da Ilka var syv år gammel. Derfor kommer det som noget af en overraskelse, da hun finder ud, at hun er nævnt i hans testamente. Ilka håber at blive klogere på, hvem hendes far var, og hvorfor han pludselig forlod sin familie i Danmark. Men det bliver sværere, end hun regnede med, og arven giver Ilka problemer.

“Bedemandens datter” er ikke en traditionel krimi med en forbrydelse der skal opklares. Men det betyder ikke, at der ikke sker et mystisk dødsfald.

Jeg glædede mig til at læse ”Bedemandens datter”, og det er der flere grunde til. For det første skriver Sara Blædel nogle spændende historier, der holder læseren fanget fra start til slut. For det andet er Sara god til at skabe interessante karakterer, og for det tredje er Saras bøger skrevet i et enkelt og nuanceret sprog uden for mange fyldord og lange beskrivelser, der gør bøgerne let læste – og ”Bedemandens datter” er ingen undtagelse. Den er skrevet i bedste Sara Blædel-stil.

Historien foregår i en lille, amerikansk flække. Byen er beskrevet så malende, at man næsten kan se Ilkas triste omgivelser for sig, og hendes situation er så overvældende og troværdig, at man nødig vil være i hendes sted. Det er umuligt at gætte på, hvad der sker med Ilka i de næste bøger, så jeg glæder mig til at læse forsættelsen på historien, når den udkommer i 2017.

Hvis du ikke allerede har læst Sara Blædels krimiserie om Louise Rick, så kan jeg kun anbefale, at du kommer i gang, for efter min mening er Sara Blædel en af Danmarks bedste forfattere. Og hvis du allerede har læst Louise Rick-serien, så synes jeg bestemt, at du skal læse ”Bedemandens datter”.