Anmeldelse af “Se mig” af Gina Jaqueline

Forfatter: Gina Jaqueline

Forlag: Turbine

Udgivet: 17. August 2018

Antal sider: 278

Vejl. pris: 249,95 kr.

hearts-icon-64hearts-icon-6400609-10000609-10000609-10000609-100

Gina Jaqueline blev kendt, da DR3-programmerne “Gina Jacqueline – en sugardaters fortælling” rullede over tv-skærmen. Mens programmerne primært fortalte om livet som sugardater, giver “Se mig” hele historien om Gina og hendes utraditionelle liv. Gina fortæller bl.a. om sin vilde barndom og ungdom, om tiden som modeblogger, om livet som sugerdater og om at finde kærligheden. Men først og fremmest fortæller hun om at tage styringen over sit liv. Bogen er tænkt som inspiration til at turde være sig selv på trods af de normer og krav, som tiden stiller, – og særligt til unge.

Gina skriver i “Se mig”, at hun længe har drømt om at blive forfatter, men bogen virker også som et oprør mod tv-programmerne på DR3. Jeg kan godt kan se, at bogen viser et mere nuanceret billede af Gina og hendes liv. Men Gina lægger ikke skjul på, at hun ikke er helt tilfreds med programmerne.

Dele af bogen viser en reflekterende og selvstændig pige, der måske godt kan inspirere nogle unge piger til at turde være mere sig selv. Budskabet om, at man skal leve sit liv, som man har lyst, – uanset hvad andre mener går nemlig igen hele bogen igennem. Men bogen har ikke den gennemslagskraft, som jeg måske havde forventet.
Andre dele af bogen virker mest bare som en ung kvindes fortælling og kan godt komme til at virke som en opremsning af livsbegivenheder. Jeg kedede mig flere gange undervejs. F.eks. er der en passage med en Gucci-taske, og selvom jeg godt forstår pointen omkring tasken, så virker den overfladisk og unødvendig lang. Måske er det fordi, at bogens indhold og stil henvender sig til en yngre målgruppe, men der gik lidt for meget “se mig” i den til min smag.

“Se mig” er et anmeldereksemplar tilsendt af forlaget.