Anmeldelse af ”Transformer” af Linda Petersen & Mikkel Frey Damgaard

Titel: Transformer

Forfatter: Linda Petersen & Mikkel Frey Damgaard

Udgivet: 6. september 2018

Antal sider: 224

Vejl. pris: 250 kr.

hearts-icon-64hearts-icon-64hearts-icon-64hearts-icon-64hearts-icon-64hearts-icon-64

Linda P er kendt som dronningen af dansk comedy, men livet bag scenen har hverken været nemt eller sjovt. I “Transformer” fortæller Linda P om en barndom, der var præget af farens druk og svigt. I første omgang baner det vejen for hendes karriere, men det sender også Linda ud i et massivt misbrug af sprut, sex og stoffer. Som Linda selv siger det: “Jeg levede som en mand. Jeg talte som en mand. Jeg scorede som en mand. Jeg gjorde alt, hvad jeg kunne for ikke at være kvinde.” Men i 2013 bliver Linda indhentet af fortiden, da hun bryder sammen på Skanderborg Festivalen. Sammenbruddet får hende til at tage sit liv og sit misbrug op til revision. I bogen fortæller hun om sin udvikling og om omkostningerne ved at tabe sig selv af syne, men også om vejen tilbage til livet og om at stifte fred med sig selv og sin fortid.

“Transformer” er en barsk, inspirerende og hudløst ærlig fortælling om Linda P`s liv, og historien sætter ærlig talt mange ting i perspektiv. Men da jeg læste den, fik jeg også lidt samme oplevelse, som når man forsøger at hive en genstridig neglerod af, – det er ikke særlig rart, og man ved ikke helt, hvorfor man forsætter, men man kan alligevel ikke lade være. For selvom en del af bogen ikke er særlig rar læsning, så kunne jeg ikke lade være med at læse videre. Den ene side tog den anden.

Bogen er godt skrevet, men skrivestilen er også noget af det, der gør bogen barsk. Især beskrivelserne af, hvordan det er at være barn hos en fuld forælder kommer virkelig ind under huden på én. Alle alkoholiserede forældre burde læse “Transformer” for at se, hvad deres børn må gå igennem.

Jeg har stor respekt for, at Linda P har turde være så ærlig og fortælle sin historie. Det kan ikke have været nemt. “Transformer” gør virkelig indtryk og bliver svær at glemme.

”Transformer” er et anmeldereksemplar tilsendt af forlaget.

Bogen kan høres som lydbog på