Anmeldelse af “Tilgiv” af Ulla Hinge Thomsen

Titel: Tilgiv – Sådan kommer du videre

Forfatter: Ulla Hinge Thomsen

Forlag: Rosinante

Udgivet: 25. august 2016

Antal sider: 196

Vejl. pris 249,95 kr.

Kender du følelsen af at gå og ruge over noget, der for længst burde være lagt bag dig, men som du bare ikke kan slutte fred med? Så er du langt fra den eneste. Men når du slæber rundt på gammelt nag, er det i virkeligheden mest dig selv, det går ud over. I “Tilgiv” får du værktøjer til, hvordan du kan tilgive såvel dig selv som andre, så du kan få fred i sindet og ro i kroppen. Kort sagt: Giv slip og få et lettere liv.
Bogen er baseret på interviews med forskellige eksperter, cases samt forfatterens egne oplevelser og tanker.

Da jeg først fik bogen “Tilgiv” i hænderne, mente jeg ikke umiddelbart, at den var relevant for mig – men jeg tog fejl! Alle vil få noget ud af at læse Ulla Hinge Thomsens nye bog. Hvad enten du går og er irriteret, vred eller sågar har behov for at tilgive, så giver Ulla Hinge Thomsen enkle og brugbare råd til, hvordan du kan lægge vreden bag dig. Derudover kan du læse om, hvordan du håndtere situationen, hvis det er dig, der skal tilgives.

Ulla præsenterer nogle rigtig gode pointer i bogen. F.eks. bliver der stillet spørgsmålstegn ved, hvem vi skal tilgive, og til det skriver Ulla: Dem, vi er tæt på og ønsker at blive ved med at være tæt på.” For på den måde er er gevinsten ved at tilgive, at man bevare en vigtig relation, som man ikke vil miste. Et andet sted i bogen skriver Ulla, at hun tror, at det bliver nemmere at tilgive, hvis man tror på, at andre mennesker gør det bedste, de kan, med de forudsætninger de har. To pointer, der gjorde indtryk på mig. Samtidig er de forskellige cases i bogen både inspirerende og lærerige.
Jeg kunne dog godt have tænkt mig at læse lidt mere om, hvordan man tilgiver sig selv.

Bogen er på 196 sider og er hurtigt læst, til gengæld er den så fuld af informationer, at der nok er behov for en gennemlæsning igen på et senere tidspunkt.  Men det kræver også øvelse at implementere Ulla Hinge Thomsens mange gode råd, og derfor er det godt at kunne tage bogen frem igen, så man kan få repeteret de vigtigste pointer og blive bedre til at tilgive både sig selv og andre.