Anmeldelse af “Lev mere, kæmp mindre” af Maria Juhl

Titel: Lev mere, kæmp mindre

Forfatter: Maria Juhl

Forlag: Aronsen

Udgivet: 6. oktober 2017

Antal sider: 210

Vejl. pris: 249,95  kr.

I vores samfund er der en tendens til hele tiden at skulle præstere og yde. Det er utrolig opslidende i længden, og mange lider i dag af stress, udbrændthed og depression. I ”Lev mere, kæmp mindre” præsenterer Maria Juhl dig for ayurveda, – en sundhedsvidenskab der er flere tusind år gammel. Du lærer, hvordan du ved at lytte til dig selv og dine behov kan opretholde en sund og harmonisk livsstil og øge din livsglæde. Bogen indeholder opgaver, der kan hjælpe dig med at integrere ayurvedisk livsstil i din hverdag, samt en kode til online træning og inspiration.

I ”Lev mere, kæmp mindre” redegøres der for, at alle mennesker indeholder æter, luft, ild, vand og jord, men at hvert enkelt menneske indeholder dem i forskellige dosis. Sammensætningen af de forskellige elementer påvirker vores sind og natur og giver forskellige personlighedstræk, hvilket bl.a. kan forklare, hvorfor nogen er bedre til at håndtere stress end andre, eller hvorfor nogen er særlig disponeret for depression. De forskellige personlighedstyper inddeles i det, der kaldes doshaer.

Grundfilosofien bag ”Lev mere, kæmp mindre” er rigtig spændende, og det giver mening, at vi hver især indeholder forskellige elementer, der gør, at vi håndtere livet forskelligt, og at vi derfor også har forskellige behov, der kan være svære at tilgodese i det samfund, vi har bygget op.

I bogen kan man tage en Dosha-test (findes sidst i bogen), og blive klogere på, hvilken dosha man primært tilhører. Jeg tror, at de forskellige doshaer bliver mere håndgribelige og nemmere at forstå, hvis man tager testen inden, at man læser afsnittene om de fem elementer og doshaerne.

Når man har fundet frem til sin dosha, kan man finde råd om, hvilke motionsformer, fødevaretyper, døgnrytmer m.m., der passe bedst til netop denne dosha, og det kan jeg rigtig godt lide, da det gør det nemmere passe på sig selv og have fokus på det, der er godt for en. Hvis vi var lidt bedre til at lytte til os selv, og ikke lod samfundet præge os, så tror jeg, at vi kunne komme nogle af vores problemer til livs, og derfor er Marias bog vigtig.

“Lev mere, kæmp mindre” er et anmeldereksemplar tilsendt af forlaget.